”Ytterligare 2 miljarder per år krävs till vägunderhåll”
Åkeri. ”Standarden på landets vägar är låg och investeringarna för vägunderhållet räcker inte till på långa vägar.” Kritiken framförs i en sammanställning av vägstatistik som branschorganisationen Transportföretagen gjort.
– Tillväxten och utvecklingen i Sverige är helt beroende av en god framkomlighet för att kunna transportera både människor och varor på ett konkurrenskraftigt sätt. Investeringar och ett ökat vägunderhåll är därför helt nödvändiga, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten i ett pressmeddelande.
Transportföretagen hänvisar till de tidigare analyser av vägstatistik som organisationen gjorde förra året och året innan. Även de visade att pengarna till vägunderhållet inte räcker till. Enligt Transportföretagen krävs ytterligare två miljarder kronor per år till underhållet.
För att minimera underhållsskulden på tio års sikt skulle en årlig budget på 7,9 miljarder kronor per år krävas, hävdar Transportföretagen. Det innebär i så fall mer än dubbelt så mycket pengar än det som finns avsatt i budgeten för vägunderhåll, skriver de.
Statistiken visar dock att andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat lite grand sedan 2020, från 13 till 11 procent. Men samtidigt har andelen vägar i dåligt tillstånd ökat från 17 till 23 procent.
Kostnaden för att underhålla högtrafikerade vägar, som slits snabbt, är hög. Därför kommer de nuvarande anslagen inte att räcka till underhållning av de lågtrafikerade vägarna, anmärker Teknikföretagen. Deras slutsats är:
– Det polariserade vägnätet mellan stad och land kommer att bestå.
Teknikföretagen lyfter fram situationen i Jämtland, Västernorrland och Gävleborg som särskilt allvarlig. 2022 var ungefär var femte statlig väg i den delen av Sverige i mycket dåligt skick. Fortsätter det som nu siar organisationen att närmare 40 procent av vägarna i Jämtland kommer att vara i mycket dåligt skick år 2032.
– Åtta av tio persontransporter sker på vägarna. Att de försämras påverkar trafiksäkerheten och kommer i det långa loppet att leda till sänkta hastigheter på våra vägar. Majoriteten av Sveriges befolkning bor heller inte i storstäder. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur i Jämtland och hela landet, säger vd Marcus Dahlsten.