Close
Elmia Lastbil har öppnat och i år samlas branschen på plats på mässområdet i Jönköping.
Close

Elmia Lastbil har startat

Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.

– Åkerinäringen är helt avgörande för att Sverige ska fungera. Här visar inte minst den svenska fordonsindustrin att det går att ställa om och svenska åkeriföretag att schysta arbetsvillkor är avgörande för att locka människor till branschen, sa Tomas Eneroth vid mässans öppnande.

Infrastrukturministern är sedan också en av deltagarna i onsdagseftermiddagens diskussion med rubriken ”EU:s mobilitetspaket på riktigt”. I panelen ingår även Jimmy Ovesson från Transports Ordning och reda i åkeribranschen, som just arbetar för de schysta villkor som EU:s regelpaket ska reglera – förhoppningsvis.

Transport har länge framhållit vikten av kontroll, inte minst av trafikpolis, av regelefterlevnaden om mobilitetspakets syften ska nås. I panelen ingår också representanter från Transportstyrelsen, polisen och åkerinäringen.

Transports Jimmy Ovesson kommer att lyfta fler aspekter, ur fackets synvinkel:

– Jag kommer att påpeka en del av våra utmaningar i mobilitetspaketet.

Insynen i IMI-registret, över utstationeringsdeklarationer, är en sådan utmaning för facket som Jimmy Ovesson vill peka på:

– Vi behöver få tidigare insyn för att vi ska kunna få de uppgifter som krävs för att kunna teckna ett utstationeringsavtal. Problemet i dag är att vi får informationen åtta veckor efter att utstationeringsdeklarationen har gått ut. Vilket innebär att då är det för sent.

Under 2022 införs flera bestämmelser i mobilitetspaket inom hela EU. Bestämmelserna ska ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan åkeriföretag och ökad trafiksäkerhet. Paketet innehåller regler om godstransporter, färdskrivare och kör- och vilotider.

Paneldiskussionen startar klockan 13 i dag.

Viktig samling

Senare på eftermiddagen i dag, onsdag, handlar det om de vägval som åkerinäringen står inför. Här kommer bland andra Teres Lindberg (S) och Thomas Morell (SD), som båda sitter i riksdagens trafikutskott, att debattera. I morgon är det dags för ett seminarium med rubriken ”Framtidens elektrifierade transportsystem – hur kommer vi dit?”

På plats på Elmia finns i år alla landets stora lastbilstillverkare: Mercedes, Scania och Volvo. Här visas Sverigelanseringar och det finns möjlighet till demokörning.

På fredag blir det även mer politisk debatt i ”Valfrågor direkt från branschen” där Socialdemokraternas Teres Lindberg och Sverigedemokraternas Thomas Morell åter ska få komma till tals, liksom Anders Åkesson (C) och Maria Stockhaus (M). Alla sitter i riksdagens trafikutskott.

Politikerna ska få svara på frågor från två åkare om utmaningar som hållbara drivmedel och kompetensförsörjning i en bransch som lider akut brist lastbilschaufförer. Utfrågare blir Ingrid Skoog Bengtsson från Skoogs Åkeri, och Morgan Stahlgård, Gert Stahlgårds Åkeri.

Elmia Lastbil i Jönköping pågår i år den 24–27 augusti. I sitt invigningstal på onsdagsförmiddagen betonade Tomas Eneroth hur svensk åkerinäring gynnas av fokus på schysta villkor och mässans betydelse för branschen.

– Elmia lastbil är ett mycket viktigt forum för samtal mellan branschen, mellan förare och politiker, sa infrastrukturministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Helena Wahlberg, ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet.

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.