LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

LO:s rapport (november 2023).

Stärkt jämlikhet och trygghet – och samtidigt åtgärder som ska motverka klimatförändringarna. Det är möjligt enligt rapporten Vad krävs för en rättvis klimatomställning? från LO. Med fokus på arbetsmarknad och rättvist fördelat välstånd rätas frågetecknet ut på en rad punkter. Här är något av det som krävs, enligt rapporten:

  • Snabb utbyggnad av fossilfri el och satsningar på infrastruktur för transporter.
  • Utveckling av gymnasieprogrammen och göra yrkesförberedande program mer attraktiva så att ungdomar får den kompetens som krävs i omställningen.
  • Göra det enkelt att byta yrke och vidareutbilda sig genom att inrätta fler platser på yrkesvux, yrkeshögskola och folkhögskolans yrkesprogram.
  • Ge arbetslösa, liksom dem som riskerar att förlora sitt jobb, chans till arbete inom ett bristyrke, och det kräver stärkt arbetsmarknadspolitik.
  • Stärkt a-kassa.
  • Mer investeringar i bostäder, kollektivtrafik, välfärd och samhällsservice så att fler ska kunna – och vilja – flytta dit där nya arbetstillfällen skapas.
  • Krafttag mot arbetslivskriminaliteten, både till skydd för anställda som riskerar att utnyttjas men också för att skydda företag med höga klimatmål från att konkurreras ut av oseriösa aktörer.
  • Ökad kunskap om arbetsmiljörisker kopplade till omställningen som medför nya processer, metoder och material inom många branscher.

Utgångspunkten i rapporten är att klimatomställningen måste ske och att den kommer att ske.

Alla påverkas av att klimatet förändras. Men det är arbetare och låginkomsttagare som drabbas hårdast och som har svårast att göra något åt förändringarna konstaterar rapportförfattarna, ekonomen Anna Almqvist och utredaren Marika Palmér Rivera på LO.

Författarna understryker den viktiga roll det offentliga har när det gäller att göra näringslivets omställning möjlig, vilket är avgörande för sysselsättning och konkurrenskraft. LO föreslår stora investeringar i fossilfri elproduktion, mer kollektivtrafik och utbyggd samhällsservice i hela landet.

Dessutom föreslås ett stöd som gör det möjligt för fler att byta sin bil till en med lägre utsläpp. Ur rättviseperspektiv är det viktigt att fokus inte bara ligger på att stödja inköp av nya elbilar, heter det i rapporten.

82 procent av de utbetalda bonusmedlen för elbilar har hittills gått till storstäderna samtidigt som bilberoendet är betydligt större i andra delar av landet. 40 procent av medlemmarna i LO-förbund uppger att de är starkt beroende av bil i vardagen jämfört med 19 procent av medlemmarna i SACO-förbund, påpekar författarna.

Stora förändringar på arbetsmarknaden

Få svenska arbetstillfällen väntas försvinna i och med klimatomställningen. Men många yrken kommer att förändras, som när handeln ställer om till mer återvinning.

Transportsektorn är den enda sektorn med ett angivet mål: Utsläppen från inrikestransporter ska minska med minst 70 procent senast till år 2030, jämfört med 2010.

Klimatomställningen innebär också möjligheter. Beräkningar visar att upp till 250 000 nya arbetstillfällen kan skapas i landet. Det är jobb inom energieffektivisering av bostäder, utbyggnad av förnybar energi, tillverkning av batterier och ökad återvinning.

Men en rättvis omställning innebär att de arbeten som skapas är lika bra eller bättre än de som försvinner. Det krävs också att alla kan känna sig trygga i förändringen och för det krävs en ny politik, slår rapporten fast: ”Alla måste få möjlighet att ställa om oavsett var man bor eller hur mycket man tjänar”.

Facket för förändring

Fackföreningsrörelsen i Sverige har en tradition av att ställa sig positiv till ny teknik och strukturomvandling. Det gäller alltså även i omställningen till ett hållbart samhälle ur klimatperspektiv. Men rapporten betonar att det bygger på att omställningen leder till att vinster fördelas rättvist.

Hela 78 procent av svenskarna vill göra samhället mer miljövänligt. Det finns en stark koppling mellan vilja till omställning och att den görs rättvis, och viljan minskar om enskilda får bära orimligt stora kostnader. Det är LO-förbundens medlemmar som ”står i frontlinjen när vägar rämnar, tåg spårar ur eller äldreboendet blir för varmt” för att använda rapportens ord.

Rapporten Vad krävs för en rättvis klimatomställning? finns att ladda ned från LO:s hemsida, och där finns även en kortversion.

Klimatet också en fråga för facket

Klimat. När arbetsmarknaden förändras har facket lokalt en viktig roll. LO uppmanar klubbar att lyfta klimatfrågan i bland annat MBL-förhandlingar.

LO har i år gett ut en skrift till stöd för lokalt klimatarbete. Den används bland annat vid utbildningar för fackligt förtroendevalda.

Att till exempel driva att anställda får den kompetens som krävs när jobben förändras är viktigt, enligt LO:s klimatpolitiska plan.

Att minska utsläppen är inte bara en fråga för politiker och de företag som gör omställningen utan också en fråga för facket, framhåller LO-utredaren Johan Hall i tidningen Arbetet. Och även vikten av att klimatomställningen görs i tid, för att inte riskera att hela branscher i princip slås ut med hög arbetslöshet som följd som under textilkrisen och varvskrisen.

– Det kommer att bli en strukturomvandling och då är det viktigt att vi inte överrumplas, säger Johan Hall till Arbetet.

– Vi måste ställa om, och då har vi också anledning att kräva förhandlingar i de här frågorna. Det här är en strukturomvandlingsfråga som kan påverka jobb, teknik och andra framtidsfrågor.

Genom att kräva MBL-förhandlingar kan fackklubbar lokalt påverka klimatomställningen, liksom att ta upp frågan i samverkanssamtal och i utvecklingssamtal, enligt LO. I skriften med stöd nämns tre frågor som centrala i sammanhanget:

  • Vilka utsläpp orsaker den verksamhet de jobbar i?
  • Vilka alternativ finns för att minska utsläppen?
  • Vilken kompetens behöver arbetarna för att hänga med i utvecklingen?

Transporter och industriproduktion står för ungefär var sin tredjedel av de svenska klimatutsläppen. Den resterande tredjedelen orsakas av utsläpp från främst jordbruk, avfallsförbränning och arbetsmaskiner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.