Close
Arkivbild. Polisen vill ha hjälp av postanställda, terminalarbetare och paketutlämnare på bland annat bensinstationer för att minska e-handeln med illegala droger.
Close

Ny lag ger möjlighet att larma om misstänkta paket

Terminal och bensin. Vid årsskiftet infördes en ny lag i syfte att göra det svårare för kriminella att skicka olagliga varor som narkotika och vapendelar i paket. Men en rundringning till några terminalarbetare visar att få känner till att de nu ska vara uppmärksamma på misstänkta försändelser.

Den nya postlagen gäller för både brev och paket. Den innebär att tull och polis från och med den 2 januari 2023 har möjlighet att begära in information från olika aktörer, som hanterar paket. Bland Transportarbetareförbundets yrkesgrupper berörs anställda på terminaler och bensinmackar med paketutlämning.

”Effektiva brottsbekämpande metoder kräver ett nära samarbete mellan fler aktörer, något som möjliggörs med förändringarna i lagen”, skriver polismyndigheten på polisen.se. Samarbetet blir möjligt genom att personer som hanterar paket nu har rätt att bryta mot den tidigare sekretessen och lämna ut uppgifter om misstänkta paket till tull och polis.

Att inte kunna larma om misstänkta försändelser har, enligt polisen, varit frustrerande för både postanställda och personal på olika utlämningsställen. Myndigheten beräknar att narkotikahandeln och handeln med vapen och explosiva varor på internet och darknet omsätter omkring 700 miljoner kronor om året.

I brev och paket innebär det uppskattningsvis uppåt en miljon illegala inrikes försändelser, per år.

Få känner till den nya lagen

Transportarbetaren ringer runt till några terminalarbetare. Men ingen känner till den nya lagen utom skyddsombudet Stefan Hellqvist på Postnord TPL, som läst om det i tidningen. Hans arbetsplats berörs dock inte eftersom de där bara packar och skickar paket.

Johnny Lans jobbar natt på DHL Freight i Jönköping. Foto: Justina Öster

Terminalarbetaren Johnny Lans jobbar natt på DHL Freight i Jönköping. Han påpekar att  privatkunder inte behöver ange vad olika paket innehåller.

– Man kan bara skriva ”varor”, säger han.

Johnny Lans känner inte till den nya lagstiftningen, men blir nyfiken på hur den kan tillämpas. För hans kollega, huvudskyddsombudet Jussi Kosonen är lagen också en nyhet och han har aldrig stött på något paket som verkar misstänkt.

– Det skulle väl kunna vara om vi får något tips eller om polisen hör av sig. Vi har ju ingen scanner eller utrustning som på flygplatser och därför ingen möjlighet att kolla vad godset innehåller. Enda sättet är väl i så fall om ett paket går sönder och innehållet far ut.

– Ska det fungera behöver vi nog ny utrustning för att kunna göra stickprover, men jag vet inte om företaget vill investera i något sådant. Det verkar lite luddigt. Personalen skulle behöva få utbildning om dofter om vi ska kunna upptäcka narkotika.

Jussi Kosonen är huvudskyddsombud på DHL Freight i Jönköping. Foto: Privat

Jussi Kosonen tycker ändå att tanken är god.

– Om vi ska få en chans att hejda droghandeln är det ju bra om man sprider ut uppmärksamheten så brett som möjligt, säger han.

Stickprov hos arbetsgivare

Transportarbetaren gör ett stickprov hos en arbetsgivare om hur de informerar anställda om den nya lagen. Säkerhetschef Susan Marco hänvisar vidare till kommunikationschef Susanna Rönn, som begär skriftliga frågor. Några svar på dem kommer inte, däremot ett meddelande via mejl:

”DHL Freight arbetar för att lagar och förordningar ska följas, så även justeringar eller tillkomna nya. När det gäller nya postlagen är det något som faller in under våra interna processer och rutiner. Vilket vi inte kommunicerar genom media.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Oväder skapar kaos i trafiken

Trafik. (UPPDATERAD) Kraftiga snöfall, kyla och blåst har orsakat stora problem i trafiken på flera håll i landet. Närmare tusen bilar satt på torsdagsmorgonen fast på E22:an mellan Kristianstad och Hörby.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.