Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Stämningen som Transport lämnat in, med stöd av fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd, riktar sig mot Varbergs taxi och företrädaren, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Tvisten mellan parterna gäller närmare bestämt tolkningen av en paragraf i taxiföraravtalet liksom tolkningen av en paragraf i arbetstidslagen.

Enligt arbetstidslagens 11 § ska arbetsgivare föra anteckningar om jourtid, övertid, och mertid. Där står också att anställda har rätt att själva, eller genom någon annan, ta del av de anteckningarna.

I det här fallet har fackförbundet Transport rätt att ta del av uppgifterna om övertidsuttaget på företaget, framhåller förbundsjurist Annett Olofsson på LO-TCO Rättsskydd. Men Varbergs taxi har svarat att de bara vill lämna ut övertidsrapporter om chaufförer som är medlemmar i facket, berättar hon.

Enligt LO-TCO Rättsskydd och Transport stämmer taxibolagets vägran att lämna ut alla uppgifter inte överens med bestämmelserna i kollektivavtalet. Arbetsgivaren och BA hävdar tvärtom att parterna förhandlat bort arbetstidslagens regel om rätten att få ta del av samtliga övertidsuttag genom en skrivning i kollektivavtalet.

Mot detta invänder facket att skrivningen i avtalet visst följer reglerna i arbetstidslagen. Om arbetsgivaren inte håller med om det så borde bolaget ha tagit upp det med Transport under överläggningarna om avtalet, menar Annett Olofsson.

Varför räcker det inte att taxibolaget bara lämnar ut uppgifter om Transports medlemmar?

– Då skulle det ju inte finnas någon bevakning alls av att arbetsgivaren följer reglerna om övertid. Men Transport har inte avtalat bort sin rätt att få ut de här uppgifterna, vidhåller Annett Olofsson.

Hon lyfter fram uppgifter i arbetstidslagstiftningens förarbeten liksom hos Arbetsmiljöverket om att facket har rätt att granska övertid, vare sig det gäller organiserade eller oorganiserade arbetare.

Ifall den här typen av tvister om brott mot övertidslagstiftning är vanliga eller inte vågar Annett Olofsson inte svara på.

– Men arbetsgivare söker generellt alla möjliga anledningar för att slippa lämna ut uppgifter om oorganiserade arbetstagare. Och i taxibranschen finns det mycket övertidsuttag, säger hon.

Bakgrunden till Transports begäran att få ut övertidsrapporter för alla anställda chaufförer var också misstankar om att förarna jobbade mycket övertid och i så fall fick för lite vila mellan arbetspassen.

Annett Olofsson bedömer att huvudförhandlingar i målet kommer att hållas om något år. Transport har begärt skadestånd från Varbergs taxi, ifall Arbetsdomstolen dömer till fackets fördel.

Till Hallands Nyheter säger pressansvariga Mattias Holmqvist på bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen i Varbergs taxis ställe:

– Vi kommenterar inte några ärenden av det här slaget. Det är av respekt för att det är en pågående process.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.