Vakter och väktare tackas med blommor

Uppskattning. Ordningsvakterna Mattias, Gustav, Björn och Jesper står med gula rosor i händerna utanför Åhléns. Från en tacksam kund. Första dagen i tjänst efter lastbilskraschen är jobbig, minnesbilderna far genom huvudet. Samtidigt känner vakterna av människors värme.

– Jag får en tillbakablick. Hur vi stod här vid huvudentrén och de flesta människor bara flydde i panik när lastbilen small. Vi förstod genast att något var väldigt snett och sprang ut, säger Gustav.

Samtidigt tycker vakterna att det är skönt att vara tillsammans igen och mötas av Åhléns-personalens och stockholmarnas tillrop som ”Bra jobbat”. Mattias fingrar lite på sin gula ros, tydligt rörd. Ordningsvakter och väktare är ju annars inte en yrkesgrupp som möts av så mycket värme och tacksamhet, påpekar han.

Det är skälet till att de inte vill ha sina efternamn i tidningen.

Mattias var gruppledare för Åhléns-varuhusets tio ordningsvakter och väktare på fredagseftermiddagen, när lastbilen med en hemmagjord bomb brakade in i varuhusets entré. Han berättar hur vakterna, Citygruppens väktare och annan tillskyndande säkerhetspersonal – på eget initiativ och med fara för sina liv – satte i gång att jobba.

Som först på plats handlade det om att utrymma området närmast den brinnande lastbilen och citykärnan för att polis, ambulans och brandkår skulle kunna ta sig fram till olycksplatsen och offren.

Fast egentligen bröt Securitas bevakningspersonal mot både regelverk och policy som säger att de, i en situation som i fredags, ska lämna platsen och sätta sig själva i säkerhet, förklarar Mattias.

– Men det är inte så man tänker i en sån här situation, och nu talar jag för hela branschen. Man vill hjälpa till och sätta andra människor i säkerhet. Det skedde automatiskt, alla slöt upp, utan eftertanke. Det var så fint att se.

Mattias fick första vetskapen genom ett anrop på kommunikationsradion, från Björn och Gustav: ”Bomb A-position”. Det vill säga huvudentrén.

– På 45 sekunder var jag uppe på Drottninggatan med varselvästar till alla, så att vi skulle vara synliga för polis och allmänhet. Sedan försökte jag ropa ut våra anställda till olika platser för att tömma Drottninggatan och den närmaste sidogatan, Mäster Samuelsgatan, säger Mattias.

Han såg två civilpoliser och det dröjde bara några minuter innan sirener började tjuta och en massa uniformerade poliser kom. Ändå kändes de minuterna långa. Som en evighet.

– Jag ropade flera gånger i radion: Är det någon som ser någon brandbil eller ambulans? Vi hade två ganska svårt skadade personer i vårt område och jag började känna hopplöshet. Ordningsvakter har ju bara tio dagars utbildning, jämfört med polisen som också har helt annan utrustning.

Några vakter hjälptes åt att dra fram en skadad kvinna som hamnat mellan lastbilshjulen medan andra tog hand om en skadad person, som låg nära korvkiosken utanför. Hela tiden väntade kollegorna på en andra smäll, berättar Mattias.

– Jag såg mitt barn och min sambo flimra förbi, båda leende, som ett bildspel i mitt huvud hela tiden. Det var nog dödsskräck. Samtidigt var hjärnan delad, en del av den ville inte gå fram till lastbilen medan den andra delen ville. Och självklart gick fram och hjälpte till.

Mattias drar ett djupt andetag och berömmer all inblandad ordningspersonal. Samtidigt är han imponerad över polisens arbete. Att de var så tydliga och talade om exakt vad de behövde för hjälp av de säkerhetsanställda. Det gällde att fortsätta evakueringen av människor så att polisen kunde spärra av ett allt större område från människor och trafik.

– Alltihop gick väldigt fort. Tömningen var gjord på nolltid.

När polisen väl var på plats insåg människor allvaret och la undan sina mobilkameror, beskriver Mattias. Samtidigt är han frustrerad över att många inte lyssnade på bevakningspersonalens första varningar och uppmaningar om att avvika. Och i stället stannade för att fota och filma.

– Vad tänker man när man stannar kvar på platsen, framför allt när lastbilen börjar brinna? Ingen visste ju om bilen var full med sprängmedel. Vad hade hänt om den exploderat?

Mattias talar också om kollegorna på T-Centralen, som fick stoppa folk från att ta sig fram till inställda tåg och sedan hjälpa till att utrymma hela stationen. Han tar också upp Securitas citygrupp, som var på plats vid Kungsgatan och hjälpte till att täcka över två omkomna personer vid övergångsstället, för att värna dem och bespara andra civila från att se.

Mattias tror inte att mer utbildning, efter det som skett, skulle hjälpa ordningspersonalen vid en liknande attack. De kan se så olika ut. Däremot är han övertygad om att alla samtal, kollegor emellan, var ett stöd i fredags.

– Alla har vi tänkt att det kommer nog att hända, någon gång, och vi har pratat väldigt mycket om vad vi ska göra då. Det var som en mental förberedelse när det väl skedde. Bara säkerhet gällde, bort med alla människor och få området säkert. Planen fanns någonstans i bakhuvudet.

När allt väl var över kom alla tankar. Tänk om gärningsmannen hoppat ur bilen med sprängämnen, tänk om, tänk om…, beskriver Mattias.

– Då hade vi inte kunnat ha det här samtalet nu.

Attentatsmannen hann han aldrig se, det var så mycket folk på platsen, men Mattias hörde folk som skrek att föraren sprang ner i tunnelbanan. Lastbilsdörren var öppen.

Ändå projicerade Mattias hjärna en bild av att han sett attentatsmannen. Den stannade kvar ett dygn, tills han insåg att han faktiskt inte gjort det.

Alla Securitasanställda erbjuds psykologiska stödsamtal efter olyckan. Och alla på Åhléns har tackat ja, berättar Mattias. Några var i akut behov. Åhlénspersonalen och Citygruppen samlades också i en grupp med psykolog dagen efter attacken för att dela sina upplevelser och förmedla ”bilder de har i huvudet.”

– Vår chef ringer nästan varje dag och frågar hur vi mår. Vi får ta den tid vi behöver innan vi börjar jobba. En bild jag bär med mig är en skadad kvinna. När vi lyft bort henne säger hon bara: ”I lost my bag.” Mitt i chocken är det sin försvunna väska hon tänker på. Hon känner inte smärtan i första skedet. Den bilden får jag inte bort.

– Att inte ta emot psykologstöd nu vore dumt. Det är inte läge att leka macho. Allt vi varit med om kan ge jobbiga men framöver. Saker och ting kan komma upp om man hamnar i en annan kritisk situation. Vi har sett saker ingen människa ska behöva se.

En annan händelse är en kvinna i 60-årsåldern, som Mattias stoppar från att gå in i varuhuset, fem minuter efter attentatet. Hon hade nog inte förstått vad som hänt och skulle absolut in och handla. Stod på sig och öste galla över Mattias, som stoppade henne.

– Det var märkligt, där stod jag för att skydda henne och alla andra och så visade hon bara sitt förakt för hela vår yrkeskår. Då gick ju också rykten om skottlossning och gärningsmannen var ännu på fri fot.

– Ingen hade sagt något om vi följt policyn och bara lämnat platsen, men nu fick vi visa att vi verkligen behövs och gör nytta. Det är jag väldigt stolt över, säger Mattias.

Massor av människor fortsätter att komma och lämna blommor, nallar, tavlor och ljus på Drottninggatan. Är ni inte rädda för ännu ett terrorattentat i folkmassan?

Ordningsvakterna skakar på huvudet. De tror inte det kan ske här, igen.

– Fast det är så mycket folk här är det så tyst och lugnt. Det finns en värme, säger Gustav och Mattias.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Ordningsvakter i tunnelbanan. Foto: John Antonsson

Det gäller i nya lagen för ordningsvakter

Bevakning. Vid årsskiftet börjar nya ordningsvaktslagen gälla. För en ordningsvakt som jobbar på nyårsnatten kommer ett par ändringar redan när fyrverkerierna smäller.

Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.