Vindkraftstorn på lastbil
Close
Vindkraftstorn på väg ut från Gävle hamn.
Close

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Många gigantiska transporter rullar ut på vägarna från Gävle hamn i år. På lastbilarna finns vindkraftstorn där varje del väger 85 ton, vingar på 15 ton och naceller, delen högst upp på tornet som man fäster bladen i, som väger över 100 ton. Alla delarna ska levereras till vindparker under utbyggnad, bland annat i Dalarna och Hälsingland.

Flera olyckor har inträffat. I slutet av juli välte ett fordon lastat med en vindkraftspelare nära Katrineberg i Bollnäs kommun. I augusti ramlade en 22 ton tung krandel av en lastbil, den blockerade en väg väster om Ockelbo.

Transporterna sköts av finska Silvasti, specialåkeri för gigantiska transporter. Där anser vindkraftssäljaren Jakob Antonsen att problemen ändå inte har varit särskilt stora.

– Våra chaufförer är mycket skickliga, de flesta är svenska, säger han.

Innan vindkraftsdelarna kommer ut på vägarna färdas de med båt från tillverkningsländer som Kina. Lossning och lastning sköts av hamnarbetare i Gävle.

Anders Kusbom
Anders Kusbom

– Det här ger mycket jobb och extringar tas in, och det ger mycket inkomster till hamnen, säger Anders Kusbom, hamnarbetare och arbetsledare för vindkraftshanteringen.

Drygt 1 800 delar ska också mellanlagras i hamnen, som har köpt in ett 33 000 kvadratmeter stort område för ändamålet.

Morgan Gustavsson är personalchef på Yilport, företaget som driver hamnverksamheten.

– Vi började utbilda personal i februari, både ordinarie och extra, berättar han.

Vindkraftstransporterna slår rekord i Gävle hamn i år. Hanteringen sköts i projektform. 27 personer jobbar tvåskift och bemanningen är tillfälligt ökad.

– Vi har ett gäng som lossar på båtarna och ett gäng som lastar på bilarna. Vi har kompetensmatriser för varje jobb som ska utföras, berättar Morgan Gustavsson.

Men vid årsskiftet tar jobbet slut.

– Då hoppas vi på ett nytt projekt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Brett stöd i Teslakonflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet förlorade igen

Dom. Arbetsdomstolen prövar under våren flera tvister mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. Hittills har facket förlorat i två mål.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.